Vikingeskibet
Hugin står i dag tæt ved kysten, så turister og lokale
fra byen Ramsgate kan gå og cykle forbi.
Foto:
Thanet District Council
|
Havhingsten
er ikke det eneste vikingeskib som i nyere tid har sejlet over Nordsøen.
Efter krigen sejlede Hugin til England, og vikingeskibet er i
dag en flittigt besøgt turistattraktion - på land Kort
efter 2. verdenskrig besluttede Turistforeningen for Danmark at sende
et vikingeskib til England, både som anerkendelse af forholdet til
befrierne og som markedsføring af Dansk turisme. Resultatet
blev vikingeskibet Hugin. Skibet er en kopi af det store skib fra
Gokstad-fundet i Norge, dog påsat et overdimensioneret dragehoved som
vejer et kvart ton. Et
stort vikingeskib. Næsten 24 meter langt, over fem meter bredt og med
32 årer. Skibet
blev bygget i egetræ på Frederikssund Skibsværft og blev en del af
den proces som satte gang i de nu traditionsrige Vikingespil
Frederikssund. 51 mandlige roere
over 180 centimeters højde fik ordre til at anlægge fuldskæg før
afgangen fra Esbjerg den 18. juli 1949. Blandt deltagerne var den
kendte modstandsmand Jørgen Røjel, som senere skrev en bog om turen.
Tower
Bridge i London, som Vikingeskibet
Hugin sejlede under sommeren 1949
Foto: Asbjørn
Borgen.
|
Der
var afsat ti dage til turen, idet man forventede at skulle ro en stor
del af vejen. Sejlet gav dog langt mere fart end ventet, og turen gik
så hurtigt, at man valgte at overnatte i Holland for ikke at ankomme
før modtagelsesfestlighederne begyndte. Efter en stormende modtagelse
i Broadstairs turnerede Hugin rundt langs kysten og endte med at sejle
op langs Themsen til London, hvor Tower Bridge gik op til ære for
vikingerne. Selv
om skibet havde vist sin evne til at sejle på åbent hav, kom det
aldrig til at sejle mere. Efter den begejstrede modtagelse i de
engelske byer blev skibet sat på land i kystbyen Ramsgate, hvor det
stadig er en stor turistattraktion, som tusindvis af turister
valfarter til hvert år. Over
et halvt hundrede års ubeskyttet ophold på land har imidlertid
tæret hårdt på det gamle skib, og derfor besluttede bestyret i 2004
at renovere træværk og maling, et arbejde som der nu er ofret
130.000 £ på (ca. 1½ million kroner). Der
er stadig ikke planer om, at skibet skal ud at sejle, men efter den
grundige renovering vil Hugin i oktober blive sat tilbage på sin
gamle plads langs kysten, så det er klar til at blive beundret i
turistsæsonerne fremover.
|