Det
siger selv, at ikke alle har muligthed for at tage så mange
dage ud af kalenderen, siger skipper
Carsten Hvid
Foto:
Vikingeskibsmuseet
|
Tirsdag d. 20. november Efter
årets sejlads fra Roskilde til Dublin, har vikingeskibet Havhingsten brug for nye kræfter. Derfor åbnes der op for
tilmeldinger til næste års sejlads når skibet skal sejles hjem fra
Dublin til Roskilde. Umiddelbart
kan det lyde selvmodsigende, da besætningen til alverdens medier har
fortalt, hvilken fantastisk oplevelse det var at sejle med
vikingeskibet under mange dages
fantastisk sejlads i nogle af Europas mest udfordrende farvande, regn
og kulde, adskillige ventedage i havn og enorm opmærksomhed fra hele
verden.
Der
er virkelig ikke meget privatliv under overfarten.
Foto:
Werner Karrasch
|
Men
et projekt som Havhingsten er meget krævende. -
Rigtig mange af de besætningsmedlemmer som deltog i det syv uger
lange togt i sommer, har været med siden søsætningen i 2004 og det
har krævet op mod 120 dages forberedelse og sejlads - herunder 6
ugers træningssejlads i de forudgående to år. Og det siger sig selv
at ikke alle har mulighed for at tage så mange dage ud af kalenderen,
uden at det på et tidspunkt må stoppe, fortæller skipper
Carsten Hvid. -
Størstedelen af besætningen er frivillig og uden deres enorme
indsats ville dette projekt aldrig være blevet til noget. Men for
mange er smertegrænsen nået og vi er derfor nødt til at supplere
besætningen op. Projektet
har netop afsluttet en evaluering blandt besætningen, som på alle
fronter bakker op om projektet og Vikingeskibsmuseet er nu i fuld gang
med at planlægge næste års sejlads. Skibet skal hjem til Roskilde
igen og der er rigtig mange detaljer der skal på plads.
Det
er en fordel at være søstærk, når Nordsøen viser sig fra
sin barske side.
Foto:
Werner Karrasch
|
-
En helt stor udfordring ved at tage nye besætningsmedlemmer ind, er
at vi ikke har et skib at træne med. Tidligere har vi jo haft
Havhingsten lige ved hånden og de mange træningsweekender har haft
udgangspunkt i museumshavnen i Roskilde. Men nu ligger vores skib
udstillet på Nationalmuseet i Dublin og vi må derfor tænke
utraditionelt i den meget vigtige proces det er, at udvælge de
rigtige personer, fortæller Carsten Hvid. Det
stiller store krav til besætningens sociale og faglige
kvalifikationer at sejle verdens største rekonstruktion af et
vikingeskib. Listen over de udfordringer det enkelte medlem af
besætningen stilles overfor er lang:
- Fysisk krævende
med roning og hård sejlads i adskillige timer i træk
- Kolde dage og
nætter
- Masser af regn i
dagevis under åben himmel
- Mangel på søvn
i mange timer
- Minimalt
privatliv
- Primitive
sovemuligheder ombord
- Hårdt vejr
- Mange dages
ventetid i havn osv, osv...
Alligevel stiller
størstedelen af den nuværende besætning op til endnu en tørn. Men
vil der være andre derude som vil gribe chancen til at opholde sig i
silende regn i seks ud af syv dage om ugen? -
Det håber vi selvfølgelig. Mange har i løbet af sommeren henvendt
sig med ønske om at komme med. Og der er helt sikkert stadig folk,
som vil passe perfekt ind i projektet, slutter Carsten Hvid. Det
er muligt at tilmelde sig online på Havhingsten hjemmeside.
Detaljerne for hvordan Vikingeskibsmuseet efterfølgende finder frem
til de bedst egnede, er endnu ikke på plads.
|