Skibsbygger
Søren Nielsen under byggeriet af Havhingsten
Foto:
Magasinet Viking
|
Målet med at
bygge verdens største rekonstruerede vikingeskib var at lære et
håndværk Det
ligner næsten en maritim udgave af beretningen om Jesus’ bespisning
i ørkenen: Man
tager nogle stumper gammelt mørnet træ, og af dem bygger man et
havgående skib til næsten 100 krigere. Skibsbygger
Søren Nielsen fik opgaven i år 2000, og fire år senere var opgaven
løst. Vikingeskibet Havhingsten
er færdigt og er senere blevet sendt på sejlads
til Dublin i Irland, hvor originalen blev bygget for 958 år
siden. Resterne
af det originale skib ligger i Vikingeskibsmuseet få skridt fra
bådværftet i Roskilde. Mange turister er blevet skuffede, når de
så, hvor lidt der var tilbage af det største krigsskib i museets
samling. Nogle uanselige stumper træ ligger i bunden af et stort
metalstativ, som er sat op for at vise, hvor mægtigt det virkelige Skuldelev
langskib var. Men
for lederen af Vikingeskibsmuseets
bådværft er det netop de rigtige stumper, som er bevaret. Netop dem
som skulle til for, at skibet kunne bygges op igen.
Havhingsten
på vej ud af havnen i Roskilde
|
- Vi har næsten
hele kølen, og vi ved, hvor langt der er mellem spanterne. Vi har
også det meste af stævnen, så vi kan stort set regne ud, hvordan
skibet så ud, siger Søren Nielsen. -
Men vi påstår ikke, at det er en præcis kopi af det oprindelige
skib. Det nye skib er vores fortolkning ud fra det, vi ved i dag. Trak
byggeriet ud
Søren Nielsen er stolt af at skulle sætte Verdens største
rekonstruerede vikingeskib i søen, men søsætningen er også
forbundet med en smule vemod. For dermed er opgaven for ham og hans
team af bådebyggere slut. Igennem fire år har de prøvet at
efterligne den måde, vikingerne byggede skibe på, men efter
søsætningen risikerer flere af dem at stå uden arbejde. -
Vores opgave var ikke at bygge et skib hurtigst muligt. Først og
fremmest har vi samlet erfaringer for, hvordan vikingerne byggede
skibe. Vi har helt bevidst trukket byggeprocessen over fire år, fordi
vi skulle eksperimentere og dokumentere alt, hvad vi foretog os. Selv
detaljer i byggeteknikken er blevet overvejet og afprøvet. Derfor var
det på et tidspunkt nødvendigt at sende fire bådebyggere til Norge
i to uger for at blive undervist i, hvordan man spretteljer med en
økse. Ingen i Danmark havde erfaring med den meget specielle
økse-teknik. Med
et reb om livet tog Søren Nielsen også turen op i toppen af et
egetræ for at hugge toppens krumme grene af med en økse, idet
grenene ofte flækker, hvis træet fældes, mens kronen sidder på. De
krumt voksede grene er vigtige for nogle krumme dele af skibet, idet
de er langt stærkere, end hvis man blot skærer den krumme form ud af
et større stykke træ.
Det
næsten 30 meter lange vikingeskib rørte vandet for første
gang i 2004 efter at være blevet navngivet af dronning
Margrethe
Foto:
Magasinet Viking
|
Stærke skibe
Behandlingen af træet er en af de vigtigste årsager til, at
vikingeskibe er både stærke og smidige. Vikingerne kløvede træerne
på langs i stedet for at save, som vi har gjort det siden
middelalderen. Bagefter byggede de skibet op, så plankerne lappede
over hinanden i “klink”. Klinkbygningen
kombineret med, at fibrene i skibets planker ikke blev skåret over af
saven, er grunden til, at vikingeskibene var stærkere og lettere end
skibe bygget senere i historien. Det
tager dog tid at kløve træ i stedet for blot at sende det på
savværk og få det skåret op, og det tager tid at hugge plankerne
til med økser. Antallet
af håndværkere på byggeriet af rekonstruktionen har varieret lidt.
I slutfasen er der foruden Søren Nielsen otte bådebyggere og en
lærling, og skibet vil skønsmæssigt have kostet mellem 23.000 og
24.000 arbejdstimer, når det står færdigt. Det
er dog ikke alle timer, der er brugt på de helt gammeldags metoder. I
nogle tilfælde hvor det er uden betydning for læreprocessen, er der
brugt både elboremaskine og kædesav, så de sparede timer kan bruges
til vigtigere opgaver senere i byggeriet. I
vikingetiden var man sandsynligvis flere om at bygge skibet. Søren
Nielsen tror, at der har været cirka ti bådebyggere og fem
arbejdsmænd. Herudover har der nok været en snes mand i skoven til
at fælde og kløve egetræer. Bygningen af skibet kræver 14
egetræer på hver én meters tykkelse. Vikinger
byggede hurtigt
Vikingerne ville skønsmæssigt bruge 28.000 timer på byggeriet. Til
gengæld ville de kunne få skibet færdigt på et halvt år, idet
vikingerne næppe brugte meget tid på at klø sig i nakken og
dokumentere deres erfaringer på computeren. De kendte allerede
teknikken. Hvis
vikingerne så Roskilde-byggeriet i dag, ville de næppe blive
imponerede over dagens arbejdsform. Søren
Nielsens team af bådebyggere må gøre alt selv: De fælder træerne,
kløver dem, sætter spanter fast og maler det færdige skib. Men i
vikingetiden var det næsten en industriel produktion: -
Vi ved fra skriftlige kilder, at de var langt mere specialiserede, end
vi kan være. De havde folk i skoven, som kun arbejdede med at fælde
og kløve, og de havde specialister til mange enkelt-processer i
byggeriet. De fik endda meget forskellig løn afhængig af, hvor høj
status det enkelte håndværk havde, siger Søren Nielsen.
|