Vikingeskib

Nyt langskib søsættes ved Roskilde Fjord  

 

Vikingeskibet Aslak
Læs mere om
Aslak
Det nye 24 meter lange vikingeskib


Vikingeskibe

Hugin
Læs også om
Vikingeskibet Hugin
Som sejlede til London i 1949

 


Langskib under bygning
Det nye langskib mens det endnu var under opbygning

Lørdag d. 1. april 2008
Roskilde Fjord får i år endnu engang fastslået sin status som vandet med den største koncentration af vikingeskibe. I pinseferien (søndag d. 11. maj) søsætter Maritimt Forsøgscenter et imponerende skib - inspireret af et af Danmarks mest berømte skibsfund: Ladbyskibet.

Tonny Andersen, skibber på langskibet
Tonny Andersen fotograferet under søsætningen af Havhingsten i 2004.

Det nye langskib bliver et af landets største vikingeskibe og vil muligvis vise sig at være det hurtigste skib i den danske vikingeflåde.

Vikingeskibet er 24 meter langt og er dermed 5 meter kortere end landets længste, Havhingsten. Til gengæld bliver det nye skib 30 cm bredere end Havhingsten - 4,1 meter. Herudover gør skibet sig bemærket ved en dybgang på kun 40 centimeter. Det vil således kunne gå næsten helt ind på stranden, hvilket var en af vikingeskibenes helt store forcer under angreb på ubevogtede kyster.

Den meget "flade" konstruktion giver skibet nogle ualmindelig elegante linier. Forlægget - Ladbyskibet - er blandt de smukkeste vikingeskibe man har fundet, måske kun overgået af Osebergskibet. Manden bag det nye skib, Tonny Andersen, tøver ikke med at kalde det vikingernes surfbrædt. Han har store forventninger til den fart, som skibet vil være i stand til at skyde.

vikingeskib ved Lyndby Strand
"Vikingernes surfbredt". Den flade konstruktion ses her før skibet var færdigbygget.

Det nye langskib får et sejl på 70 kvadratmeter. Sejlet bliver markant, idet det kun er syv meter højt og 10 meter bredt. Så brede sejl kendes fra illustrationer fra vikingetiden men er kun meget sjældent afprøvet i senere rekonstruktioner. Skibet får plads til 38 årer (Havhingsten har 60).

Tonny Andersen understreger, at Ladbyskibet nok har været en inspiration under byggeriet, men det nye vikingeskib er ikke en rekonstruktion. Skibet er bygget som i vikingetiden - uden tegninger. Bygningen er alene baseret på Tonny Andersens erfaring som skibsbygger og inspiration fra bl.a. nyere beregninger af Ladbyskibets konstruktion.

Maritimt Forsøgscenter er privat organiseret og får primært sine indtægter fra sejlture med turister, arrangementer og events. Ifølge Tonny Andersen er det nye langskib dermed det hidtil største privat finansierede vikingeskib. En stor del af arbejdet er udført af frivillige hjælpere.

Maritimt Forsøgscenter har i forvejen en lille flåde af vikingeskibe. Blandt dem er Røde Orm og Nidhug.

Søsætningen af det nye skib holdes

Søndag d. 11. maj 2008 kl. 12 - 18
på Lyndby Strand, Hornherredvej 202, 4070 Kirke Hyllinge.

Programmet for dagen er:

Kl. 12.00 Velkomst med fortællinger, sang og musik
Kl. 14.00 Taler
Kl. 14.30 Skibet navngives og løber af stablen. Det roes rundt med solen for at vinde gudernes gunst.
Kl. 15.00 Åbent skib. Vikingekamp, musik m.v.
Kl.18.00 Afslutning

Yderligere oplysninger hos arrangøren:

Maritimt Forsøgscenter
Østergade 3, Lyndby
4070 Kr. Hyllinge
tlf. 46 43 70 36


Læs reportage fra navngivningen på skibet, som blev døbt Aslak. Læs også fakta om Fakta om Aslak
 

Vikingeskibet ved vandet
Byggepladsen ved Lyndby Strand hvorfra skibet vil blive såsat til pinse